علائم تنفس سخت

علائم تنفس سخت

هر گونه احساس ناخوشایند در فرایند تنفس را تنگی نفس می‌گویند. بیماری‌های تنفسی و قلبی‌عروقی در ابتلا به تنگی نفس، نقش عمده‌ای دارند.هر فرد در شبانه روز به طور متوسط 12 بار در دقیقه به صورت ناخودآگاه دم و بازدم انجام می‌دهد که از آن مطلع نیست، بنابراین وقتی فرد فرآیند تنفس خود را احساس می‌کند، یعنی تنفس او از حالت عادی خارج شده است.تنگی نفس یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری است. تنگی نفس انواع مختلفی دارد و در افزایش تعداد و عمق تنفس، خمیازه کشیدن، احساس سنگینی روی سینه و یا خستگی زودرس در بالا رفتن از پله و سر بالایی خود را نشان می‌دهد.

 بیماری‌هایی که تنگی نفس ایجاد می کند؟

دستگاه تنفسی و دستگاه قلبی عروقی در بروز تنگی نفس سهم بزرگی دارند، لذا بیماری‌های ریوی و قلبی عروقی به عنوان سر دسته اصلی بروز تنگی نفس هستند. نارسایی کلیه، کم خونی و حملات همراه با اضطراب نیز از عوامل کمتر شایع در بروز تنگی نفس هستند.درصد زیادی از بیماری‌ها قابل درمان و کنترل هستند. آسم به عنوان یکی از عوامل تنگی نفس در صورت عدم درمان، سبب کاهش حجم ریه و سفتی ریه می‌شود، بنابراین مراجعه و تشخیص هر چه سریع‌تر مشکل، در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر است و از عوارض احتمالی آن پیشگیری می‌کند.
هیچ بیماری‌ای وجود ندارد که در صورت عدم درمان پیشرفت نکند. تنگی نفس نیز در صورت عدم تشخیص و درمان، به تدریج به مرحله‌ای خواهد رسید که فرد را در حالت استراحت نیز درگیر می‌کند.

دلایل تنگی نفس

تنگی نفس

برخی از افراد ممکن است بطور ناگهانی یا برای مدت کوتاهی دچار تنگی نفس شوند، عده‌ای دیگر هم ممکن است مکررا آن را تجربه کنند. تنگی نفسی که به طور مرتب روی می‌دهد علتی دارد یا می‌تواند نتیجه‌ی بیماری جدی‌تری باشد. تنگی نفسی که ناگهان روی می‌دهد ممکن است به این معنی باشد که فرد به درمان اورژانسی نیاز دارد. با دستگاه های اکسیژن ساز می توان به درمان سریع این بیماران کمک کرد.

دلایل شایع تنگی نفس

  • داشتن اضافه وزن یا عدم تناسب اندام
  • سیگار کشیدن
  • آلرژیها یا آلاینده‌های موجود در هوا
  • دمای بسیار بالای محیط
  • تمرین و ورزش سنگین
  • اضطراب
  • بیماریهای مزمن

درمان خانگی تنگی نفس

  1.  تنفس عمیق: (نفس عمیق کشیدن یا تنفس شکمی به برطرف شدن تنگی نفس کمک می‌کند)
  2. تنفس با لبهای بهم فشرده: (روی صندلی بنشینید و شانه‌های‌تان را رها کنید.
    لبها را بهم بفشارید و در میان آنها، فاصله‌ی کوچکی باقی بگذارید.
    با بینی چند ثانیه دم بگیرید.
    با 4 شماره هوا را از لبهای بهم فشرده‌تان بیرون بدهید.
    ده دقیقه به این مدل دم و بازدم ادامه دهید.
    هر زمانی که احساس کردید نفس کم آورده‌اید این تمرین را انجام دهید و در طول روز آن را تکرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید.)
  3. در یک وضعیت راحت و مطمئن قرار بگیرید:(قرار گرفتن در یک جای راحت یا دراز کشیدن کمک می‌کند بدن‌تان را رها کنید و بهتر نفس بکشید. اگر علت تنگی نفس‌تان، اضطراب یا تقلای زیاد است، این راهکار مفید خواهد بود. قرار گرفتن در وضعیت‌های زیر می‌تواند از فشار وارد بر راههای هوایی کم کرده و تنفس‌تان را بهتر کند)
  4. استفاده از پنکه: (استفاده از پنکه دستی برای جریان انداختن هوا مقابل بینی و صورت می‌تواند از احساس تنگی نفس کم کند. نیروی هوا هنگام دم گرفتن باعث می‌شود احساس کنید هوای بیشتری به ریه‌ها می‌کشید. یادتان باشد این راهکار تنها زمانی کمک‌تان می‌کند که احساس تنگی نفس دارید، نه وقتی که تنگی نفس ناشی از یک مشکل دیگر باشد.)

 

کامنت بگذارید

Scroll
سبد خرید شما
جمع کل: 0ریال  (0 مورد)
محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
مشاهده محصولات