کمبود ویتامین c

ویتامین C

ویتامین ث به عنوانی یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای رشد سلولی خوب، ارتقای عملکرد سیستم گردش خون و به طور کلی تقویت

بدن شناخته شده است.

ویتامین C یکی از مواد مغذی حیاتی برای بدن است که باید به صورت منظم مصرف شود تا از کمبود آن در بدن جلوگیری شود.

میزان مصرف روزانه‌ی توصیه‌شده‌ی ویتامین C برای خانم‌ها ۷۵ میلی‌گرم و برای آقایان ۹۰ میلی‌گرم است. توصیه می‌شود افراد سیگاری روزانه ۳۵ میلی‌گرم بیشتر مصرف کنند؛ چراکه تنباکو جذب ویتامین C‌‌ را کاهش و نیاز بدن به مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

 

علائم كمبود ويتامين ث 

  • خستگی: خستگی مزمن و کاهش انرژی در طول روز یکی از شایع‌ترین علائم فقر ویتامین ث است.
  • تغییرات خلق و خوی: افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث معمولا تحریک پذیر بوده و اصطلاحا سریع تر از کوره در می‌روند.
  • از دست دادن وزن: کاهش وزن ناگهانی از علائم دیگر فقر ویتامین ث است.
  • درد عضلات: درد مزمن در اندام یا مفاصل می‌تواند از نشانه‌های دیگر کمبود ویتامین ث باشد.
  • کبودی: افراد مبتلا به فقر ویتامین ث به راحتی کبود می‌شوند.
  • مشکلات دهان و دندان: مصرف دوز صحیح ویتامین ث در روز به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند منجر به زوال لثه شود. مشکلات پریودنتال نشانه ای از کمبود ویتامین ث هستند. ضمنا مبتلایان به فقر ویتامین ث ممکن است به بیماری اسکوربوت نیز مبتلا شوند که با تورم و خونریزی لثه و از دست دادن دندان‌ها خود را نشان می‌دهد.
  • خشکی پوست و مو: ویتامین ث برای رشد و ترمیم بافت‌ها در همه قسمت‌های بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است و کمبود آن خود را به صورت خشکی پوست و مو نشان می‌دهد.
  • ابتلا به عفونت: تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ها بخصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه‌های دیگر فقر ویتامین ث است.

بهترین منابع ویتامین c

میزان بسیار کمی ویتامین C‌‌ ‌برای پیشگیری از بیماری اسکوربوت لازم است. فقط ۱۰ میلی‌گرم در روز کافی است، که تقریبا در یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه‌ای تازه یا آب نصف یک عدد لیمو ترش یافت می‌شود. در ادامه برخی از بهترین منابع ویتامین C‌‌ را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کیوی
  • لیموویتامین ث
  • پرتقال
  • گوجه فرنگی
  • توت فرنگی
  • کلم بروکلی و کلم بروکسل
  • جعفری
  • فلفل دلمه‌ای شیرین
  • آناناس
  • انگور
  • خرمالو

 

 

کامنت بگذارید

Scroll
سبد خرید شما
جمع کل: 0ریال  (0 مورد)
محصولی در سبد خرید وجود ندارد.
مشاهده محصولات